- Poslední odesílání před svátky: do 19. 12. 2025
- Další odesílání: 29.–30. 12. 2025 a 2. 1. 2026
V případě cestování letadlem vás může potkat také některá z nepříjemných událostí, jako je zpoždění či náhlé zrušení letu, které v současné době bohužel představuje stále častější nemilou událost. V případě, že se vás některá z těchto situací dotkne, můžete požadovat příslušné finančního odškodnění. Vzniklé právo na odškodnění se v závislosti na konkrétní vzniklou situaci zakládá buď na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 nebo se vztahuje na takzvanou Montrealskou úmluvu. Mezi smluvní strany této úmluvy patří také nečlenské země Evropské unie.
Nárok na finanční odškodnění ale zdaleka není pouze jediným právem ze strany cestujícího v situaci zrušení nebo zpoždění letu. Jmenované nařízení totiž dále upravuje i právo na péči o cestujícího ze strany dopravce. Do péče o cestující při splnění podmínek, které jsou vymezeny nařízením, spadá i nabízené občerstvení, komunikace, kdy jde například o umožnění bezplatného telefonického hovoru a v případě nutné potřeby také nocleh. Často se řeší i zatoulané či ztracené cestovní kufry, protržené látkové tašky nebo zničené plastové kufry, což může vzniknout mnoha způsoby. Zde se ale nyní zaměříme výhradně na právo finanční kompenzace za zrušení nebo zpoždění letu.
Kompenzaci za zpožděný let můžete vyřešit s ClaimCloud.cz
Do oblasti působnosti tohoto nařízení spadají následující situace:
To tedy znamená v praxi, že pokud letíte z jakéhokoliv jiného státu, který je členem EU, toto nařízení může být uplatněno. Pokud jde o let ze třetí země, tedy z USA, Tuniska nebo třeba Turecka, zpět do zemí ležících v EU, můžete toto nařízení uplatnit pouze v případě, že je váš vybraný letecký dopravce z EU. Jmenovat můžeme třeba ČSA, Lufthansa či Ryanair. Jestliže nejsou splněny tyto uvedené podmínky, nemůže být zmíněné nařízení použito. V tomto případě pak můžete případnou náhradu škody vzniklou na základě zpožděného nebo zrušeného letu žádat pouze na základě Montrealské úmluvy.
Podrobně se o stejném tématu dočtete i v článku zpoždění letu na Cestujlevne.com.
Cestující, kterých se zpožděný nebo zrušený let týká, mohou získat odškodné v rozmezí 250 EUR až 600 EUR. Výši kompenzace ovlivňuje délka zpoždění, letová vzdálenost a skutečnost, zda se jedná o let z jednoho členského státu EU do druhého nebo o let do třetí země. Pro lepší přehled v celé situaci přikládáme tabulku. Pokud jde o jednotlivé podmínky, které jsou vždy uvedeny v příslušném řádku tabulky, musí být splněny kumulativně. Evropský soudní dvůr dovodil v rozsudku Sturgeon C-402/07 a C-432/07 nárok na finanční kompenzaci v případě zpoždění letu, kdy stavil, že základní podmínkou pro nárok na finanční kompenzaci je, aby toto zpoždění bylo delší než 3 hodiny.
|
|
Letová vzdálenost |
|
Výše kompenzace |
|
a) |
maximálně 1 500 km |
|
250 EUR |
|
b) |
minimálně 1 500 km |
let v rámci Evropské unie |
400 EUR |
|
c) |
od 1 500 km do 3 500 km |
let mimo Evropskou unii |
400 EUR |
|
d) |
|
let nespadající pod písm. a) až c) |
600 EUR |
Určení letové vzdálenosti probíhá tak, že se vychází z posledního místa určení, kam v důsledku zpoždění cestující přiletí mnohem později než by přiletěli v plánovaném čase. Celková doba zpoždění je započítávána oproti údaji o příjezdu do cílové destinace, který je uveden na zakoupené letence.
Můžeme si to vysvětlit na následujícím příkladu:
Vyrazíte evropskou leteckou dopravní společností z Pekingu do Prahy s přestupem v Paříži, v Pekingu nastane 2 hodiny zpoždění, vy nestihnete navazující let Paříž – Praha a proto do Prahy dorazíte o 7 hodin později. Do své cílové destinace, kterou je Praha dorazíte o 7 hodin později a budete mít nárok na kompenzaci ve výši 600 EUR. Letová vzdálenost se počítá mezi Pekingem a Prahou.
Nárok na finanční kompenzaci za zrušení letu vzniká:
V případě nároku na odškodnění za zpožděný nebo zrušený let postupujte následovně:
Nejsou-li splněny podmínky působnosti nařízení, odškodnění lze domáhat na základě Montrealské úmluvy, která formuluje odpovědnost za škodu, její promlčení a vylučující okolnosti. V zásadě stanovuje maximální limit 4694 jednotek zvláštních práv čerpání – SDR, v přepočtu částku asi 157 695 korun. Postup při domáhání kompenzace je podobný a příslušné formuláře jsou k dispozici na internetových stránkách zvolených dopravců a často lze situaci řešit i přímo v letištních prostorách. Pokud letecká společnost odmítá nárok plnit, je třeba opět vše řešit soudní cestou.
V případě zpoždění nebo zrušení letu nemáte nárok pouze na finanční odškodnění, ale i na tzv. právo na péči ze strany dopravce. Tyto nefinanční kompenzace vám musí být poskytnuty zdarma, pokud splňujete podmínky podle nařízení EU č. 261/2004.
Dopravce vám musí aktivně nabídnout tuto péči, nikoliv čekat, až si ji sami vyžádáte. Pokud se tak nestane, doporučuje se uschovat účtenky a žádat zpětné proplacení výdajů.
Pokud vám letecká společnost z důvodu přeplněného letadla neumožní nastoupit na palubu, jedná se o tzv. overbooking. Ten nastává, když je prodáno více letenek, než je míst v letadle, a nejčastěji se s ním setkáte u nízkonákladových dopravců. V takovém případě máte nárok na stejnou finanční kompenzaci, jako kdyby byl let zrušen.
Ne vždy vzniká cestujícímu nárok na finanční odškodnění. Evropské nařízení počítá s výjimkami, tzv. mimořádnými okolnostmi, za které letecká společnost nenese odpovědnost, i když dojde ke zpoždění nebo zrušení letu. V těchto případech tedy nemáte právo na finanční kompenzaci, i když se let zpozdí o více než 3 hodiny:
Každý případ se však posuzuje individuálně – letecká společnost musí být schopna prokázat, že událost byla skutečně mimořádná a že učinila všechna možná opatření k minimalizaci dopadu na cestující.
